De Ilala Ferry

29 juni 2008 - Monkey Bay, Malawi

De Ilala Ferry gaat het hele meer rond. Wij gingen tot aan Nkhata Bay, wel tweedagen en twee nachten varen. Onderweg stopt de ferry langs kleine en grotere kustplaatsjes, of het nu 's nachts is of overdags. Je kon kiezen tussen een aantal niveau's van comfort: derde klas, tussen alle zakken rijst, tomaten, meel, kinderen, big mama's en dronken papa's; tweede klas, op het dek tussen de touristen, maar slapen in de buitenlucht; eerste klas met alle gemakken van de tweede klas én een hut. Nou, daar gingen wij natuurlijk voor. En de hut zag er prachtig uit, ware het niet dat we al heel snel ontdekten dat de kakkerlakken er in rijke getalen aanwezig waren! Gatverdegatverdegatver, ik ben niet heel snel bang, maar kakkerlakken kan ik echt niet hebben. Onrealistische fobie, maar toch. Ik heb nog overwogen mijn matras uit het bed te hijsen en toch op het dek te slapen. Maar dat was natuurlijk overdreven en ongezellig...Ik durfde de hut niet in voordat Jan-Lourens met mijn slipper dood en verderf had gezaaid onder die vieze rotbeesten. Het mocht niet baten, ze bleven maar komen: ik heb twee nachten met het licht aan geslapen...

Overdag was de boot net een Cruiser, zonnen op het dek, cola erbij, gratis ontbijt en 's avonds een lekker maaltje. Maar 's nachts was het toch wat minder. Veel kustplaatsen hebben geen steiger. Dit wil zeggen dat de twee sloepen van de Ilala te water gelaten moesten worden om de mensen heen en weer te brengen. Dat gebeurde uiteraard met veel kabaal en discussie, geschreeuw en gelach. Dus dat opgeteld met de kakkerlakken maakte dat de eerste nacht een slapeloze was. De tweede nacht hebben we van vermoeidheid veel beter geslapen, ondanks dat een hele troep militairen precies voor de hutten stond te drinken. Het was al met al een leuke ervaring, maar we waren blij om aan te meren in Nkhata Bay. De mensen hier lijken wat vriendelijker dan in Cape McClear, waar zelfs de kleinste kinderen je begroetten met ' give me money/sweets'.