Kaapstad

18 mei 2008 - Cape Town, Zuid-Afrika

Vanuit Durban zijn wij naar Kaapstad gevlogen alwaar wij heel luxe werden opgehaald door een busje en naar ons hostel werden gebracht (nadat we eerst toch nog een uurtje moesten wachten op een andere passagier). Vergeleken met Durban is Kaapstad een stuk veiliger. Tenminste dat deel van de stad waar wij ons begeven. Lekker gaan en staan waar je wilt! Geen kaartjes met 'CAUTION' - zones enzo.

Op de dag dat wij aankwamen was het bewolkt en fris en duidelijk herfst. Op de plek waar de Tafelberg zou moeten zijn zagen wij alleen maar dikke, grijze wolken...Wij hebben toen dus maar meteen een kaartje gekocht voor de boot naar Robbeneiland (ook leuk toch). Ondanks dat het geen hoogseizoen is, konden we pas de volgende dag mee...Maar aangezien wij langzaam in de Afrika-modus komen vonden we dat niet zo erg en hebben we lekker rondgelopen in Kaapstad, de haven gezien (met zeeleeuwen) en DE popiejopie-straat van Kaapstad bewonderd, lees onze ogen uitgekeken naar de nieuwste backpackersmode. Hier blijken dus alle backpackers te slapen, uitgezonderd wij...oefff. Nee, dan ons hostel: twee zwembaden, twee honden (groot en zwart), drie vogels in een kooi en tig in de tuin, een tuin, drie babies, twee poezen en sinds gisteren een groep van 20 amerikaanse pubers...Maar toch relaxt, rustig en gemoedelijk.

Robbeneiland was erg indrukwekkend, vooral de schommelende en misselijkmakende boottocht ernaartoe in de Sarah Kruger (waarmee nog echte gevangenen zijn vervoerd!). We konden ons wel een beetje voorstellen waarom de zeeen rond Kaapstad zo berucht zijn.
Op Robbeneiland hebben we een rondleiding gekregen door de gevangenis van een ex-gevangene die daar zelf 7 jaar had vastgezeten, samen met onder andere Nelson Mandela. Verder is er niet veel te vinden op dat eiland, behalve konijnen, pinguins en eucalyptusbomen ("thank you Australia, for your contribution...").

Twee dagen na onze aankomst hadden we dan toch geluk, het was stralend mooi weer en er was geen wolkje aan de hemel te bespeuren. Vol enthousiasme sprongen wij dus in een taxi naar de kabelbaan om op de Tafelberg te kunnen rondlopen (die ik die dag dus ook voor het eerst zag, wow!). Braaf kochten wij een kaartje en gingen in de rij staan tussen alle andere toeristen/Japanners (bussenvol)...om op het laatste moment (met onze neuzen tegen de liftdeuren) te horen dat de kabelbaan stuk was gegaan...grrr! Maar wederom kwam die Afrika-modus goed van pas en hebben we een hele mooie wandeling gemaakt naar Signal Hill, aan de voet van de Tafelberg. Wat is er nou mooier dan gemoedelijk rond te kuieren, met op de achtergrond de Tafelberg, rechts Kaapstad en voor je drie vrolijk grazende ezeltjes?

Na die straffe wandeling hebben we vandaag maar een rustdag ingelast...poehpoeh. Morgen gaan we met de trein naar Boulder's Beach om pinguins te bekijken en dinsdag installeren wij ons in een Intercape Sleepliner voor de lange, slopende, 20 uur durende reis naar Windhoek, Namibie...Maar dat is weer een ander verhaal.

1. mieke:
    19 mei 2008
    Wat leuk jullie verhalen! en de videootjes met geluid en al, super! Ik zal jullie op de voet volgen!
    Marthe en Jasper zitten nu voor 3 weken in Spanje, met fiets en tentje en al. Een heel goede verdere reis!
  2. Aneta:
    20 mei 2008
    Janetje wow !!! Unbelievable!!! And we are sitting here in the stinky office - Boze Boze Boze...
    All the stories , it's amazing.
    We all miss you ( Ben the most).
    Jacky didn't bring his banana today and you always had one :))))
    Groetjes
    Aneta
  3. Lia:
    19 oktober 2011
    Hallo Jacqueline en Jan-Lourens

Ik kwam jullie blog tegen over jullie reis door Afrika, wat een mooie reis moet dat geweest zijn!

South African Tourism, het verkeersbureau voor Zuid-Afrika in Nederland, lanceert binnenkort een community platform, waar Zuid-Afrikaanse locals en Nederlanders met elkaar in contact kunnen komen, inspiratie opdoen, maar ook nuttige tips & tricks over het land kunnen horen én zien! Het wordt een real time interactieve reisgids, gemaakt door locals en door reizigers die al in Zuid-Afrika zijn geweest.

Op 25 oktober 2011 lanceert South African Tourism een grote campagne om de community bekend te maken. Wij geven jou exclusieve toegang om vanaf vandaag 19 oktober 2011 lid te worden van de bètaversie van de community op http://www.mijnzuidafrika.nl. Je kunt je Zuid-Afrika content (je blog, maar ook filmpjes, en foto’s) toevoegen aan de community, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening over de community dus stuur vooral je feedback naar [email protected].

Laat zien hoe geweldig Zuid-Afrika is! Alvast bedankt voor je enthousiasme en moeite!

Groeten,

Namens het South African Tourism Team,