Liwonde

19 juni 2008 - Liwonde, Malawi

Hmmm, na onze ervaringen in Zambia waren we wel een beetje aan rust toe. Lilongwe was een leuk stadje, maar echt veel was er niet te doen. We wilden er enkel onze was doen, want dat was in Lusaka niet gelukt. Gelukkig kon dat in het hostel (The Golden Peacock...hahaha) waar we zaten, hoewel het wasvrouwtje wel een beetje bleek wegtrok toen ze onze berg zag. Maar de volgende dag kregen we alles fris en droog terug.

Diezelfde volgende dag besloten we om ook maar meteen te vertrekken naar Liwonde, wederom een natuurpark. We stapten in een busje dat eruit zag als een minibus, maar een ' express' bus was en daar gingen we! Onderweg stopten we in elke stad en elk dorp. De plek om te stoppen voor bussen is de markt en elke keer kwamen er wel zeker tien tot twintig mensen om het busje heenstaan om hun koopwaar aan te bieden. In de bus werden de raampjes opengeschoven en werd er luid onderhandeld. Vervolgens kwamen de kolen, wortels, uien, slaatjes, drankjes en andere lekkernijen naar binnen, door de raampjes wel te verstaan. Toch wel handig: reizen en boodschappen doen tegelijk!

In Liwonde werden we eruit gegooid, maar het was zeker nog 10km naar het park. Verloren keken we om ons heen toen een meneer in militair pak en een stok in zijn hand ons kwam helpen. Terwijl hij gevaarlijk met zijn stok zwaaide om duidelijk te maken dat auto-taxis veel te duur waren, regelde hij een andere taxi: jawel, jawel een fietstaxi! En dan niet zo'n rikshja, maar een normale, hollandse fiets en wij moesten achterop...oei, dat ging natuurlijk niet met die rugtassen. Dus werd er een derde fiets geregeld en daar gingen we (wederom)! Het was zeer comfortabel (beter dan thuis achterop) want ze hadden de bagagedrager bekleed met dikke, zachte, leren kussens. Dat hielden wij wel even vol...Onderweg kwamen we langs rieten huisjes en vooral veel zwaaiende en lachende kinderen (Malawi telt heel veel kinderen. Elke vrouw loopt hier wel te zeulen met een mormel). Na veel gepuf en gehijg van de fietsers kwamen we aan bij de gate. Daar werd heel vriendelijk een telefoontje gepleegd naar het kamp van onze keus en binnen no-time hadden we onze tent opgezet en zaten we te relaxen in luie stoelen met uitzicht over het water.

Die dag zouden we lekker niets doen, maar we wilden de volgende dag wel een wandeling maken om toch wat dieren te zien. Maar eigenlijk werden we op onze wenken bediend. Rond een uur of vier werden we opgeschrikt door een luid gekraak, gesmak en gebrul. Toen we gingen kijken waar dat geluid vandaan kwam bleek er een hele kudde olfanten vlak voor onze tent hun avondmaal te genieten, op nog geen 25 meter afstand! Wow! Dat was heel dichtbij en zo zonder hek voel je je toch wel even heel klein tegenover die beesten. Die avond hebben we genoten van een heerlijke maaltijd. Het kamp was tegelijk een opleidingsplek voor koks en mensen die in de horeca wilden werken. De toeristen werden een beetje als proefkonijnen gebruikt, maar oh oh oh wat was dat lekker. Wel even wat anders dan die eeuwige pasta met tonijn!

De volgende dag hebben we twee safari's gedaan. Een ochtendwandeling waarbij we vooral op olifantenjacht gingen. Nou we hebben de kudde gevonden hoor! En toen er een helicopter over kwam vliegen werden we toch even bang toen een mannetjesolifant van schrik onze kant opgerend kwam. Daarna zijn we in een kano gesprongen en werden we rondgepeddeld op de rivier. Heel spectaculair was het niet, hoewel we wel heel dichtbij de nijlpaarden kwamen. Iets te dichtbij voor mij.

En nu zijn we op weg naar het Zomba Plateau om daar lekker te gaan wandelen. Wordt vervolgd!

1. Lise:
    21 juni 2008
    Yo people. Zwaar hoor dat gereis met die bussen... Gelukkig hebben jullie wat rust gevonden voor jullie tentje temidden een groep etende olifanten. Nou ik ben benieuwd wat het Zomba Plateau is! Ik zou zeggen: doe het reggae-style, dat gewandel. Ik kom trouwens 24 augustus terug. Liefs, Lise
  2. gine:
    23 juni 2008
    hoi wereldreizigers,

Wat een prachtige verhalen en foto's. Zo blijven we goed op de hoogte mooi om te lezen dat jullie zo genieten!

Groetjes Tante Gine en Frits