Victoria Watervallen

11 juni 2008 - Livingstone, Zambia

Vandaag hebben we voor de tweede keer de Victoria watervallen bezocht. Gisteren hebben we de Zambiaanse kant bekeken en vandaag zijn we Zimbabwe binnengetrokken. We zijn er inmiddels ook veilig weer uit hoor Als iemand vraagt hoe het was, is het eerste dat we zeggen: NAT! Je wordt overal nat, en dan bedoel ik ook echt nat. Je kunt poncho's huren, en dat hebben we natuurlijk ook gedaan, maar dat helpt maar even. Tegen dit soort tropische hoosbuien (de spray van de watervallen) is geen regenjas bestand (tot op 10 km afstand kan je de wolk zien). Maar het was het volledig waard. De wtervallen zijn ongelooflijk lang en diep. Jammer is dat je niet overal zicht hebt, laat staan foto's kunt maken, vanwege het overdonderende gesproei. Echt, een onweersbui in Nederland is er niks bij. Maar indrukwekkend!

Aan de Zambiaanse kant zijn we helemaal afgedaald in de kloof om te komen bij het punt waar de rivier weer verder gaat. Het heet daar "boiling pot" (kokende pot, voor de familie Poorter) en het is goed te zien waarom. Ook de namen als "danger point" en "devil's point" zijn trouwens goed gekozen.We vonden het wel even spannend om de grens met Zimbabwe over te steken, maar eerlijk gezegd zie je geen enkel verschil met Zambia. Het is even arm en armetierig, en alles is in dollars, dat waren we intussen al gewend. We hebben als wisselgeld (omdat ze niet eens 1 dollar aan wisselgeld hadden), een biljet van 500.000.000 Zimbabwaanse Dollars gekregen (geldig tot december). Leuk voor thuis...

We werden vandaag wel ineens continu gefeliciteerd met "onze" overwinning op Italie. Huh? Oeps, het voetbal is natuurlijk begonnen, en wij leven in een tunnel. Maar grappig is wel dat zelfs de armste, ongeletterde souvenirverkoper of bedelaar wel ziet dat we uit Nederland komen (en het is ook de standaard eerste vraag van iedereen) en weet wie er aan de winnende hand is op het EK. Maar vanaf nu gaan we het natuurlijk ook volgen (zolang "we" winnen tenminste).

Inmiddels zijn we weer opgedroogd en hebben onze bustickets voor Lusaka gekocht. Daar gaan we morgen heen (7 uur over een weg met gaten). We blijven hooguit een dag daar en vertrekken dan via Chipata (8 uur over een nog slechtere weg met gaten) naar Lilongwe, Malawi! Zambia is wel mooi, maar veel te duur voor ons, en alle wildparken e.d. die ze hier hebben, hebben ze in Malawi en Tanzania ook wel, maar dan stukken goedkoper en makkelijker bereikbaar.

1. mieke:
    12 juni 2008
    Wat ontzettend leuk om zó met jullie mee te kunnen leven! Ook op Google is jullie reis uitgezet en kun je meereizen, het is toch een wonder! Superreis!